Schweinfurt diaries

Reissupäiväkirja kesäkuun nuorisovaihdosta Saksan Schweinfurtiin.

11.6.

Lähdimme Seinäjoelta kohti Vaasan lentokenttää kello 12.00. Vaasassa olimme kello 13.00 ja lento Helsinkiin lähti kello 14.00. Päästyämme Helsinki-Vantaan lentokentälle, kävimme syömässä ja odottelimme seuraavaa lentoa, joka lähti kello 16.50. Saavuimme Saksaan kello 18.45 (Saksan aikaan) ja Schweinfurtissa olimme kello 22.20. Majapaikkanamme toimi nuorisoasuntola, jonne päästyämme söimme pizzaa, jota olimme matkalla hakeneet mukaan. Asuntola vaikuttaa mielestämme mukavalta paikalta.

12.6.

Päivä alkoi aamulla kahdeksalta ja lähdimme heti aamupalan jälkeen tutustumaan Schweinfurtiin. Kiertelimme kaupungilla ja saimme hieman omaa aikaa käydä eri kaupoissa shoppailemassa. Shoppailun jälkeen keräsimme porukan kokoon ja saksalaiset nuoret esittelivät ja kertoivat meille kaupungin erinäisistä patsaista ja maamerkeistä. Kiertelyn jälkeen päätimme viettää aikaa yhdessä saksalaisten nuorten kanssa ja pelata erilaisia pelejä keskenämme. Päivä oli lämmin ja pilvinen lukuunottamatta sadekuuroja.

13.6.

Päivämme alkoi turistikierroksella ympäri Schweinfurtia. Näimme useita historiallisia rakennuksia ja kuulimme tarinoita niistä. Kierroksen jälkeen oli kaupungin virallinen vastaanotto, missä varapormestari piti meille puheen. Saimme myös lahjapussit joissa oli kirja, kynä ja vesipullo.

Vastaanoton jälkeen menimme minigolfaamaan ja sen jälkeen palasimme asuntolalle syömään päivällistä. Illalla menimme kaupungille ja ostimme jäätelöä.

14.6.

Tänään matkasimme Würtzburgiin ja kävimme lyhyellä kierroksella linnassa. Kierroksen jälkeen olimme vapaita tutkimaan kaupunkia ja tekemään ostoksia. Illalla menimme yhdessä syömään italialaiseen ravintolaan.

day4.jpg15.6.

Päivä alkoi aamupalalla, jonka jälkeen lähdimme maauimala Silvanaan klo 11.15. Ilma oli lämmin, mutta tuuli oli älyttömän kylmä. Vesi oli ok. Osa porukasta pelasi rantalentistä ja osa kävi uimassa. Silvanasta lähdimme takaisin asuntolalle neljän aikoihin. Perille päästyämme meillä oli kaksi tuntia vapaa-aikaa ennen ruokaa. Ruuan jälkeen aloimme tekemään valokuvaustehtäväämme. Päivä päättyi klo 22.00.

16.6.

Tänään meillä oli luova päivä nuorisotalolla; saimme suunnitella omia mukeja ja laukkuja. Ruuaksi söimme valkoista makkaraa ja pizzaa. Pelasimme lautapelejä ja kuuntelimme musiikkia. Sää oli sateinen, mutta se ei onneksi pilannut päivää.

17.6.

Aamupalan jälkeen lähdimme junalla Rothenburgiin, missä vierailimme rikosmuseossa ja joulutalossa. Kävimme junalla myös Würzburgissa, missä meillä oli aikaa käydä shoppailemassa ja syömässä. Sen jälkeen tulimme takaisin asuntolalle.

18.6.

Kyllä, aloitimme päivämme aamiaisella. Aamiaisella meille kerrottiin, että menemme tänään eläintarhaan. Sää oli todella lämmin, joten päätimme yhdessä menevämme sittenkin Silvanaan. Se oli hyvä idea. Sen jälkeen menimme syömään wieninleikettä ja/tai pizzaa. Ruoka oli hyvää, mutta sitä oli todella paljon. Ruuan jälkeen pidimme suomalaisen illan kaikkine herkkuineen. Meillä oli todella hauska ilta.

19.6.

Viimeinen aamu alkoi aamiaisella klo 8.00. Aamu kymmeneen mennessä tavarat piti olla pakattuna, huoneet siivottuna ja luovutettuna. Meillä oli vapaa-aikaa klo 14.00 asti suorittaa viimeiset shoppailut ja kaupungilla hengailut. Bussi kohti Frankfurtin lentokenttää starttasi klo 14.15. Matkalla oli sattunut kolari, mikä aiheutti liikenneruuhkan ja matka kesti odotettua pidempään. Ehdimme kuitenkin ajoissa lentokentälle. Söimme porukalla McDonaldsissa, jonka henkilökunta ei osannut sanaakaan englantia. Saimme kuitenkin tilattua ruuat kaikille. Sen jälkeen siirryimme turvatarkastuksen kautta odottelemaan lentoa, joka oli työtaisteluiden vuoksi myöhässä n. 30 minuuttia. Koneeseen päästyämme jouduimme odottelemaan lähtöä vielä 40 minuuttia. Jännitystä lisäsi jatkolento Vaasaan, jonka vaihtoon oli varattu tunti. Jatkolento onneksi odotti meitä, koska olimme iso ryhmä. Vaasassa jännitimme vielä, tulevatko matkalaukut mukana ja tulihan ne. Pääsimme bussiin ja matka takaisin Seinäjoelle alkoi. Perillä olimme n. klo 2.30.

Teksti ja kuvat: nuorisovaihdon osallistujat