Laululikat Barcelonassa

Kuorolaulua ja paellaa Espanjassa

Lähdimme 30 hengen joukolla Vaasasta kohti Barcelonaa ja Calellaa 16.10, eli syyslomaviikon ensimmäisenä tiistaina. Matka sujui hyvin niin ensikertalaisiltakin kuin kokeneemmilta matkustajilta. Saavuttuamme Barcelonan valtavalle lentokentälle, jatkoimme matkaamme vielä bussilla Barcelonan ulkopuolella sijaitsevaan Calellan kylään. Perillä olimme yhdeltätoista illalla. Hotellilla meille vielä tarjoiltiin espanjalainen iltapala; eli friteerattuja mereneläviä kuten mustekalaa, salaattia ja kanankoipia.

Laulukuoro

Seuraavana päivänä oli Interkulturin järjestämän kuorofestivaalin avajaisparaati. Siihen osallistui 62 kuoroa, 36 eri maasta. Suomesta oli vain yksi kuoro. Paraati kulki kaupungin lävitse, ja samalla kuorot lauloivat kappaleitaan. Paraati päättyi kaupungin kukkulalle, samaisella paikalla pidettiin varsinaiset avajais-seremoniat. Niihin kuului kilpailun tuomariston esittely, muutama upea lauluesitys, kuorojen esittely ja toivottaminen tervetulleeksi, muutamia puheita ja lopuksi laulettiin kuorofestivaalin tunnus laulu; Amigos para siempre. Laulussa kerrottiin ikuisesta ystävyydestä. Vielä myöhemmin osa Lauluflikoista lähti avajaiskonserttiin, sielläkin oli lauluesityksiä ja puheita.

Torstai aamupäivästä oli kirkkomusiikki-sarjan kilpailuesitys. Yhdeltätoista aamulla lähdimme hotelliltamme kävelemään kohti Calellan kirkkoa pitkissä puvuissamme polttavan auringon alla.

Sagrada Famìlia

Kilpailukappaleitamme olivat Kyrie, Let it shine ja Palmumatolla. Esitimme kappaleet hyvin ja aploditkin olivat huimat edelliseen kuoroon verrattuna. Kilpailun jälkeen hotellilla oli päivällinen ja sen jälkeen Barcelonan retki. Pienten sekaannusten selvittämisen jälkeen lähdimme kohti Barcelonaa. Esimerkkejä nähtävyyksistä joilla kävimme oli valtava kirkko Sagrada Famìlia ja Parc Güell- puisto.

Parc Güell- puisto

Puistossa oli paljon mosaiikkitöitä,sekä myös laittomia matkamuistokauppiaita. He keräsivät kamppeensa poliisin tullessa paikalle ja asettuivat sitten toiselle paikalle myymään tuotteitaan. Matkaoppaamme mukaan poliisin nähdessä turistin tai paikallisen ostavan jotain kauppiaalta, poliisi sai kirjoittaa ostajalle n. 100-200€ sakon.

Molemmat kohteet olivat täynnä ihmisiä ja rakennusmestari Antonio Gaudin taidonnäytteitä. Kävimme myös olympiastadionilla. Ostosten tekemiseen ja syömiseen meille jäi aikaa n. 2 tuntia. Kauppoja Barcelonassa oli PALJON, eikä niitä kaikkia olisi todellakaan ehtinyt kiertää läpi kahdessa tunnissa. Takaisin Calellaan palasimme yhdeltätoista illalla.

Perjantain ohjelmaamme kuului esiintyminen ystävyyskonsertissa ja popmusiikki-sarjan kilpailuesitys. Ystävyyskonsertti oli pienessä teatterisalissa ja siellä esiintyi meidän lisäksemme neljä muuta kuoroa. Esitykset olivat erilaisia keskenään. Pop-sarjan kilpailuesitys meni sujuvasti, laulujamme olivat; Blues on mun kaveri, Hei sulle runon mä teen ja O sole mio.

Mosaiikkirakennus
Lauantaina oli toinen ystävyyskonsertti, palkintojen jako ja kuorofestivaalin päätösjuhla. Ystävyyskonsertti järjestettiin puistossa. Kuulijoina olivat toiset kuorot, paikalle varta vasten tulleet ja sivulliset henkilöt. Tapahtumassa esiintyi kanssamme samoja kuoroja kuin edellisessäkin konsertissa.

Lauantaina oli paljon vapaa aikaa ja monet kuorolaiset kävivätkin merenrannalla. Palkintojen jaossa saimme hopeiset diplomit, taso kilpailussa oli kova ja sijoituimme hyvin kappaleidemme harjoittelun määrään nähden.

Päätösjuhlassa meille tarjoiltiin paellaa ja yli 18-vuotiaille sangriaa. Paellassa oli katkarapuja, mereneläviä ja riisiä. Paella herätti paljon mielipiteitä, osa piti ja suurin osa ei pitänyt.Paella ei sovi Lauluflikoille, espanjalaiset voivat syödä ruokansa!

Seuraavana päivänä eli sunnuntaina oli lähdön aika, bussimme lähti hotellin lähistöltä 6.45. Matkalla sattuneista sekaannuksista selvittiin hyvin ja takaisin kotona Musiikkiopistolla olimme seitsemältä illalla.

Ympäristö
Majailimme viikon hotel Miamissa. Se oli hyvä kolmen tähden hotelliksi mutta tukanlaittovälineet täytyi ottaa kotoa mukaan. Siivoja kävi huoneissa kerran päivässä, eikä huoneissa ollut mattoja. Ruoka hotellissa oli keskivertoa. Tosin hampaiden harjaamiseen ja juomiseen täytyi ostaa pullovettä.

Kadut Calellassa olivat kapeita, kerrostaloja oli paljon ja niitä oli rakennettu tiuhaan. Mahdollisuudet ostosten tekemiseen olivat hyvät ja Calellassa oli n. kilometrin pituinen kävelykatu. Sen varrelta löytyi niin vaatekauppoja kuin myös kahviloita ja ravintoloita.

Matka oli mahtava kokemus ja lujitti yhteishenkeämme.