Tiedeleirikoulu Sveitsissä

Pääsin mukaan upealle fysiikan ryhmän matkalle Sveitsiin, jossa tutustuimme kolmen päivän ajan CERN tutkimuslaitokseen ja opiskelimme luennoilla esimerkiksi hiukkasfysiikkaa.

Meidän ryhmämme koostui yhteensä kolmen eri lukion 21 oppilaasta ja kolmesta fysiikan opettajasta. Nämä kolme lukiota olivat Ilmajoen, Nurmon ja Kauhajoen lukiot, joista kaikista lähti mukaan 7 koulun parasta fysiikan opiskelijaa ja tietysti jokaisen lukion fysiikan opettaja.

Matka alkoi bussilla maanantaina 19.1. Ilmajoen Tokmannin pihasta myöhään illalla. Ennen meitä bussin kyytiin oli noussut Nurmon lukiolaisten ryhmä. Viimeisenä mukaan haettiin Kauhajoen lukion opiskelijat ja niin matka sai alkaa kohti Helsinki-Vantaan lentokenttää unisissa tunnelmissa.

Lentokentälle saavuimme hyvissä ajoin aamulla ja lentomme lähti klo 8 aikoihin. Saavuimme Geneveen pilvisenä aamupäivänä tiistaina klo 10.05 paikallista aikaa. Tiistain aamupäivä meni tutkiessa kaupunkia, totutellessa uuteen maahan ja hostelliin asettumisessa. Kävimme tiistaina iltapäivällä vierailulla YK:ssa. Vierailukierros pidettiin meille englanniksi, jonka aikana opas kertoi meille kaiken tärkeän tiedon YK:n historiasta ja sen toiminnasta. Kierroksen aikana näimme paljon erilaista taidetta ja suuria kokoussaleja. Kierroksen päätyttyä porukka hajaantui ympäri Geneven kaupunkia. Minä ja kolme muuta ystävääni suuntasimme etsimään ruokapaikkaa ja löysimme hampurilaisravintolan. Oli oikea kulttuurishokki tilata ruoka englanniksi ja yrittää arvailla millainen hampurilainen sieltä saapuu. Onneksi tilaus sujui kuin sujuikin hyvin ja saimme kaikki oikein maukkaat hampurilaiset, joskin pihvi oli turhan medium meidän makuumme.

Keskiviikkona, torstaina ja perjantaina saimme olla asian ytimessä, meillä oli opiskelupäivät CERNin tutkimuskeskuksessa. Päivät sisälsivät mielenkiintoisia luentoja. Keskiviikkona muistelimme fysiikan perusteita ja opiskelimme teoreettista fysiikkaa. Seuraavana päivänä aiheina olivat hiukkaskiihdyttimet ja -ilmaisimet, uuteen hiukkaskiihdyttimeen liittyvä CLICK-projekti ja ilmastoa tutkiva CLOUD-koe. Viimeisenä päivänä tutustuimme CERNin tietojen käsittelyyn ja hajautettuun laskentaan, sekä lisäksi meillä oli englanninkielinen antimaterian luento.

Teimme CERN-päivien aikana lukuisia vierailuja esimerkiksi LHC-kiihdyttimen CMSkoeasemalle, ideasquareen ja antimateriatehtaalle. Iltaisin kiertelimme kaupungilla. Yhtenä iltana kävimme Geneven vanhassa kaupungissa. Alue oli selvästi tarkoitettu hyvin tienaaville henkilöille, sillä kaupat olivat luokkaa Prada, Rolex, Louis Vuitton, Hugo Boss, Marc O'Polo ja niin edelleen. Kaupunki oli erittäin kaunis paikka hienoine rakennuksineen, valoineen ja ylipäätään maisemineen (olihan kaupunki aivan Genevejärven tuntumassa). Yhtenä iltapäivänä koko ryhmä kävi ranskan puolella ostoskeskuksessa, josta jokaiselle vähintään tarttui mukaan halpaa ruokaa. Onneksi meillä oli joka ilta monta tuntia aikaa tutustua paikalliseen kulttuuriin. Geneven kaupunki oli täynnä toinen toistaan erikoisempia nähtävyyksiä, kuten kirkkoja ja ruokapaikkoja. Ehdottomaksi suosikiksemme nousi
hampurilaisravintola Holy Cow!, jossa palvelu pelasi uskomattoman nopeasti ja jossa ruoka oli taivaallista. Suosittelen ehdottomasti käymään!

Lauantaina oli vapaapäivä, jonka vietimme Chamonixin kylässä. Osa ryhmästä kulutti päivän huikeissa Alppien maisemissa lasketellen tai nousten köysiradalla Aguille du midin huipulle. Laskettelun tai vuorella käynnin jälkeen oli aikaa kierrellä Chamonixin alppikylässä tehden ostoksia ja syöden hyvää ruokaa. Myöhään illalla pakkailimme haikein mielin ja sunnuntaiaamuna lentomme lähti kohti Suomea. Koko sunnuntaipäivä menikin linja-autolla matkatessa kotia kohti kaikkien pulistessa matkasta.