Askeleita itsensä hyväksymiseen

Kerron teille mun omia vinkkejä lähemmäs sitä tärkeintä asiaa arjessa: itsensä hyväksymistä. Miksi koen, että se on niin tärkeä asia? Jos et hyväksy itseäs, sun on tosi vaikee lähteä liikkeelle ja pois kotoa, kun aina mietit mitä et ole ja kelpaatko muille. Tämän postauksen kohderyhmä on suuri, mutta  jos et koe, että itselläsi on ongelmia itsesi kanssa niin suosittelen skippaamaan, sillä puhun nyt niille, jotka oikeesti vertaistukea tarvitsevat.♥

Tiedän, että olemassa on myös ihmisiä, jotka nauravat ja sanovat, että kyllähän sä nyt kelpaat, mitä tollasta mietit? Tämä ei itseäni ainakaan ole tippaakaan tsempannut eteenpäin. Se, että joku nauraa sille, että et tule itsesi kanssa toimeen, on aika inhottava fiilis.

Mä saan viikoittain yhteyden ottoja tähän aiheeseen liittyen. Saan kysymyksiä: "Voisitko antaa vinkkejä, kuinka voisin olla oma itseni?", "Kuinka voisin rakastaa itseäni enemmän?", "Mistä olet löytänyt itsevarmuutta kaiken kokemasi jälkeen?".

Mä pohdin pitkään, kuinka tämän postauksen toteutan, joten toivotaan, että tästä olisi edes pieni hippunen hyötyä sitä tarvitseville. Nämä kaikki asiat ei ole tutkimukseen perustuvia vaan täysin omalta kokemuspohjalta tulevia asioita, jotka mua itseä on auttanut tässä viimeisen kolmen vuoden aikana.

Ennenkö alat lukemaan mun askeleita, niin muista: "Me olemme ja meistä tulee se, mitä ajattelemme".


1. Liiku ja löydä lajisi

Liikkuminen lisää suhdetta mielen ja kehon välillä. Alat tutkiskelemaan itseäsi tarkemmin ja huomaat, mitä kehosi kestää ja mitä ei. Opit kuuntelemaan sitä ja nautit siitä, että SAAT liikkua. Kiitä itseäsi kyvystä liikkua. Mä löysin kehoni uudestaan joogan avulla. Myös tanssi saa mut vapautumaan.

2. Ravitse kehoasi hyvillä raaka-aineilla

Kun syöt, mieti, mikä kehollesi sopii. Jos olet kipeänä, niin haluat tehdä kehoasi vielä kipeämmäksi kebabilla? Syö raikkaita ja tuoreita raaka-aineita. Syö tarpeeksi, jotta vireys tilasi pysyy yllä. Jos olet jatkuvasti väsynyt, olisi hyvä tarkastella rasvan ja hiilihydraattien määrää. Kokeile karsia hiilihydraatteja ja lisätä hyviä rasvoja. Aivot toimivat rasvan avulla. Jos olo on tukkoinen ja pöhöttynyt, yleensä jonkun tietyn ruoan vähentäminen auttaa. Itsellä se on hiilarit. Juo vettä paljon, jotta tunnet olosi raikkaaksi.  Anna myös lupa herkuttelulle.

3. Tutustu kirjallisuuteen

Tämä ei välttämättä kaikille sovi, koska eihän kaikki ole lukutoukkia. Mä en myöskään ole, mutta tykkään lukea psyykkeeseen ja elämänhallintaan liittyviä kirjoja. Kirjastosta löytyy hakusanoilla erilaisia kirjoja, joista on varmasti mielelle apua ja rauhaa. Itse suosittelen ehdottomasti kirjoja: The Secret (joka on Rhonda Byrnen kirjoittama) sekä Mentaaliherätys-nimistä kirjaa, jonka on kirjoittanut Minna Marsh. Näissä kirjoissa on tehtäviä, joita saa täyttää kirjan sivuille ja saat tehdä siitä juuri sinun näköisen kirjan. Lisäksi suosittelen lämpimästi Unelma itsestä -työkirjaa.

unelmaitsest.jpg

4. Tee asioita, joista nautit

Ratkaiseva tekijä. Älä ole töissä, joka vie mielialaasi alas. Älä juokse, jos se tuntuu pakkopullalta. Tee asioita, joista nautit. Etsi työpaikkaa, joka vastaa mieltymyksiäsi. Juoksemisen sijasta voit kävellä tai pyöräillä. Aina on vaihtoehtoja. Ole armollinen itsellesi.  Tee aamiainen, joka saa juuri sun energian nousemaan esim. proteiini letut tai tuorepuuro. Uskalla olla just sä ja tehdä omat päätöksesi.

5. Opettele olemaan yksin

Yksin olo on tärkeää ihan kaiken kannalta. Jos olet aina yksin, etkä omaa kavereita niin keksi tekemistä itsesi kanssa. Nauti täydellä sydämellä omasta seurastasi ja ymmärrä, että olet tosi jees tyyppi. Sauno, laita kasvonaamio, lenkkeile, katso elokuvaa, kokeile uutta leivonnaista, tanssi, laula, kirjoita, lue. Tee kaikkea tätä ja kaikkea sitä, mitä en luetellut.

6. Vältä fitnessähkyä

Tämän fitnessähky-sanan kuulin ystävältäni kahvilla. Mielettömän hyvä sanavalinta. Älä seuraa liikaa ns. täydellisiä profiileja somessa. Mä itse seuraan vain tuttuja ja sellaisia postauksia, joista näkyy rehellinen elämä. Olen poistanut kaikki ylifitnesskäyttäjät sekä kaikki, joka tuottaa mulle paineita tai joihin vertaan itseäni.

7. Vältä puntaria ja unohda BMI

Tämä vinkiksi niille, jotka ovat ihan normaali kokoisia ihmisiä. Puntari ja BMI ei määritä sua milläänlailla ihmisenä. Huomattavasti ylipainoisille itsensä hyväksyminen on iso asia, joka harvoin jää toteutumatta. Huomattavasti ylipainoisille sanoisin:"Unohdetaan puntari ja bmi hetkeksi ja keskitytään siihen, mitä sä olet ja mitä sä haluat". Mun mielestä nämä käytännön mittarit voidaan ottaa käyttöön sitten, kun ne eivät tuota paineita tai ahdistusta vaan toimivat motivoivina keinoina ehkäpä painonpudotukseen tai kiinteytymiseen. Kilot eivät määritä sun persoonaa tai sitä, mikä olet sisimmästäsi. Henkinen terveys on yhtä tärkeä kuin fyysinen, mutta mun oma mielipide on se, että henkinen puoli pitää olla ensin fine, ennenkö fyysistä voidaan lähteä pysyvästi muokkaamaan. Muuten et tule ikinä olemaan tyytyväinen.

8.Ole armollinen ja kiitä itseäsi päivittäin.

Rakasta kehoasi sellaisena kuin se on. Se on ainut keho, joka sulle on annettu tähän elämään. Ole kiitollinen joka ikisestä arvesta ja virheestä, jotka kertovat eletystä elämästä. Ole kiitollinen pienistä rinnoista, jotka eivät vanhemiten roiku tai ole kiitollinen isoista rinnoista, jotka ovat näyttävät ja muodokkaat. Hymyile päivittäin siksi, että voit.

9. Karsi negatiiviset ihmiset ympäriltä

Tämä on erittäin tärkeä kohta itsensä hyväksymisessä. Et todellakaan tarvitse ympärillesi ihmisiä, jotka piikittelevät sinulle asiasta kuin asiasta ja tekevät selväksi, että olet jotenkin huonompi kuin muut. Tämän kaltaiset negatiiviset ihmiset on hyvä jättää ympyrän ulkopuolelle. Mieti 5 lähintä ihmistäsi. Tunnetko, että joku heistä vie mielialaasi alas ja ahdistustasi ylös? Luopumisen seurauksena aina jotain hyvää tulee tilalle. Muista se!

10. Hae vertaistukea, apua tai liity mentaalivalmennuksiin

Tämä on ollut suuri apu omassa henkisessä kuntoutumisessa. Sain valtavasti voimaa Unelma itsestä -valmennuksesta. Siellä oli monia tyttöjä, joilla oli niin sama ajatusmaailma itseä kohtaan. Sain hurjasti ulkopuolisia tsemppejä ja rakkautta tältä valmennukselta. Olen tottakai käynyt myös paljon ammattilaisella puhumassa tästä itseni hyväksymisestä sekä psykofyysinen fysioterapia oli itsellä avain omaan kehoon ja terveeseen tapaan liikkua.

11. Elä hetkessä

Kielteisellä ajattelulla olet kokoajan menneessä tai tulevaisuudessa. Tässä hetkessä olet läsnä ja positiivinen. Ole läsnä kokoajan. Älä ruoki ajattelua: sitten, kun olen hoikempi, rikkaampi, paremmassa kunnossa tms. Ole tässä. Tee asioita edellä mainittujen asioiden eteen, mutta älä ajattele, että elämänlaatusi paranee, jos laihdut tai rikastut. Aina tulee omat ongelmat eikä elämä mene käsikirjoituksen mukaan. Ole tässä ja nyt.

167759154839028497_9yisfAmS_c.jpg

HARJOITUS jokaiselle päivälle

Tämä harjoitus vaatii keskittymistä. Aina, kun menet peilin eteen, sen sijaan, että alkaisit etsimään niitä samoja virheitä kuin viimeiset viisi vuotta, niin keskity johonkin asiaan, mihin olet tyytyväinen ja sano se ääneen. Kehu silmiäsi, korviasi, hyvä kuntoisia kynsiä tai vaikka söpöjä varpaita. Se voi olla ihan mitä vaan, kun vaan osaat kääntää peiliin katsomisen positiivisemmaksi päivä päivältä. Muista, että sinulla on jotain, mitä muilla ei ole. Jokainen ihminen on yksilöllinen.

Ps. Aivoissa on alue, joka synnyttää positiviisia tuntemuksia ja positiivisuus on täysin opittavissa oleva asia.  Toista harjoitus joka kerta, kun menet peilin eteen tai vähintään 4x/päivässä.

Oona Kari

Juttu on tehty yhteistyössä Oonae-blogin kanssa



Kategoria: Mielipiteet