Linda Sipilä - Graafista linjaa Seinäjoelta

Seinäjokelainen vaatesuunnittelija Linda Sipilä on jo ulkomaillakin tunnettu alan osaaja

Linda on löytänyt tiensä luovalle alalle monen mutkan kautta. Hän on käynyt lukion, opiskellut parturikoulussa ja tehnyt puutöitä. Omien sanojensa mukaan tieto siitä miksi tulla isona selkeytyi opiskelujen myötä. Pienestä pitäen hän on piirtänyt ja suunnitellut asuja sekä luonnoksia. Suunnittelijan työ on helpompaa, kun hallitsee käsityötaidot, hän sanoo. Jotkin suunnittelijat luottavat ammattiompelijan apuun. Suunnittelijan oma tyyli rakentuu ja kehittyy vuosien mittaan. 

Linda on noussut koko kansan tietoisuuteen Muodin Huipulle – ohjelmasta, jonka hän voitti 2011. Tunnettuutta on edesauttanut myös Sipilä-liike Seinäjoella, joka on perustettu 2010. Nyt liike on myyty uudelle omistajalle ja Sipilä-mallisto jatkaa siellä edelleen jälleenmyynnissä. Tunnetuksi tuleminen on Lindan mukaan työn takana, se vaatii rohkeutta erottua joukosta. 

Brändin luomisessa on tärkeää suunnittelijan oma tyyli ja selkeä oma linja. Lindan etappeja urallaan on tähän mennessä ollut; Muodin Huipulle – kokemus ja voitto, matkat oman malliston vuoksi ulkomaille sekä oman liikkeen perustaminen.

Muodilla tuodaan piristystä ja iloa arkeen. Linda pitää muodista: ”Mulla ei ole ikinä kukkaro pysynyt maun perässä”. Laadukas muoti maksaa, sillä materiaalit ovat hyvälaatuisia ja luomus viimeistelty. Hyvä vaate on toimiva, ajaton, ekologinen ja sitä voi maustaa rajattomasti. Ero halpa- ja huippumuodin välillä on selkeä; halpamuoti jäljittelee huippumuotia. Halpamuoti on myös edullista ja lyhytikäistä, ei viimeisteltyä. Klassikot syntyvät kestävistä, ajattomista, laadukkaista ja kauniista vaatekappaleista tai asusteista. Klassikot muodostuvat usein vahingossa.

Uudet trendivirtaukset syntyvät ajan hengestä. Ikinä ei tiedä mikä on seuraavaksi in, mutta Linda vakuuttaa, että muodin voi aavistaa. Samat trendit eivät ole pinnalla yhtäjaksoisesti kaikkialla. Muoti muuttuu ja uudistuu ajan myötä. Asiat, jotka ovat olleet muotia muutama vuosikymmen sitten, tulevat takaisin mukautuneena tähän hetkeen. Huippumuodissa on myös tärkeää käsityöläisyys ja taito, suunnittelijan oman kädenjäljen ja omaleimaisuuden tuotteessa näkeminen. Esikuvat ovat pohjana omalle tyylille. Lindan omia esikuvia ovat mm.; Karl Lagerfeld, Tom Ford, Donna Karan, Miuccia Prada. Hänen esikuvat painottuvat ulkomaille, mutta Suomestakin löytyy hyviä tekijöitä; Ritva Falla,  Janne Renvall (jonka opissa Linda on ollut), Jukka Rintala, Teemu Muurimäki ja Samu-Jussi Koski.

Suunnittelu itsessään on vain pieni osa prosessia luonnoksesta rekkiin tai näytöslavoille. Lindan suunnittelutyyli on graafinen ja skandinaavinen. Vaikka muoti on bisnes, se rakentuu luovuuden ympärille. Ideoita luomuksiin Linda saa luonnosta, yhteiskunnasta ja ylipäätään kaikesta ympäröivästä. Kesällä rönsyilevämpää ja talvella suora viivaisempaa. Vaikka ideoita on paljon, niistä parhaimmat toteutetaan. Mallistot lanseerataan yleensä kevät-kesä, syksy-talvi sesongeilla.  Ajattomat vaatekappaleet kestävät läpi sesonkien. Vaateet suunnitellaan kuluttajaa ajatellen. Linda sanookin miettivänsä tuotetta usein asiakkaan näkökulmasta: ”Käyttäisinkö vaatetta itse?”

Globaalilla muodin alalla kilpailu on kovaa ja pinnalla pysyminen vaatii kovaa työtä ja uskoa omiin kykyihinsä. Suunnitteluun on oltava intohimoa, jotta alalla pärjää.

Haastattelu: Hanna Ollinkoski



Kategoria: