Kellarista studioon

Haastattelussa: Petri Koskimäki

Millainen tausta sinulla on musiikin ja äänisuunnittelun parissa?

Olen soittanut pianoa ala-asteelta lähtien. Vuonna 1994 aloitin dj-hommat, ja sitä kautta konemusiikin tekeminen alkoi kiinnostaa. 1999 perustimme Nonstop-yhtyeen dj-kaverini Juhan kanssa, ja bändiin löytyi laulajaksi Hanna. Allekirjoitimme levytyssopimuksen EMI:n kanssa samana vuonna.

Vuonna 2002 pääsin sisään TTVO:lle Tampereelle, ja aloitin äänisuunnittelun opinnot. Samaan aikaan tein myös remixejä kotistudiollani. Vuoden 2002 lopulla pääsin koulun kautta tarjoamaan musiikkiani erääseen YLE:n lastenohjelmaan. Monien ehdotusten joukosta omani valittiin ohjelman tunnariksi, ja pääsin tekemään myös muut ohjelman musiikit. Tästä alkoi pitkään jatkunut yhteistyöni YLE:n kanssa. Nykyään YLE on suurin yksittäinen asiakkaani, ja tähän mennessä olen tehnyt musiikkia yli 30 YLE:n tuotantoon.

2006 studioni siirtyi makuhuoneestani silloisen Fantom-studion tiloihin Tampereen keskustaan. Fantom-studion muuttaessa uusiin tiloihin 2007 "valtasin" loputkin tästä studiosta ja ehostin paikan itselleni sopivaksi. Studiota pääsee vilkaisemaan osoitteessa www.dramaticsound.fi

Opintojeni edetessä alkoi äänisuunnittelutyötkin lisääntyä, aluksi kouluprojektien muodossa, mutta pikkuhiljaa myös "oikeita" töitä alkoi ilmaantua. Nykyään mainosten ja televisio-ohjelmien äänisuunnittelu on merkittävä osa yritykseni toimintaa, joskin tilausmusiikin säveltäminen ja tuottaminen on edelleen se päätuote!

Lisäksi yritykseni tekee myös kenttä-äänitystä, eli mainosten, elokuvien ja tv-ohjelmien kuvauksissa tapahtuvaa äänitystä.

Miten alun perin innostuit studiohommista?
No... varmaan ne alkoivat kiinnostamaan jo joskus yläasteella musiikin tunnilla, kun Rainen Roland-syntikalta löytyi siistejä soundeja jotka kuulostivat ihan DJ-Bobolta.. :) Mutta viimeistään vuosituhannen vaihteessa Nonstopin levyä tehdessä, kun pääsin ensimmäistä kertaa oikealle studiolle puuhailemaan.

Mikä musiikin tuottamisessa ja äänisuunnittelussa on mielestäsi parasta?
Se että se ei tunnu työltä, paitsi joskus tosi harvoin... Ja se että kaikki työt ja työpäivät ovat erilaisia. Ja aina välillä kun kenties hieman ankealta vaikuttava raakaversio jostain ohjelmasta tai mainoksesta herää eloon musiikilla ja äänillä, siinä voi yllättää jopa sellainen Pauligin juhlamokka-fiilis!

Millainen on hyvä äänimies?
Hmmm, tähän voisi vastata muutaman sivullisen... No ainakin diplomaattinen! Monesti muusikon suoritus on pienistä asioista kiinni, ja fiilis voi lässähtää helposti. Äänitys täytyy saada aina tehtyä teknisesti mahdollisimman hyvin, mutta ei koskaan soittosuorituksen kustannuksella. Se on aina kuitenkin se tärkein juttu!

Miksatessa taas täytyy olla, no ensinnäkin mahdollisimman hyvin erilaiset miksaustekniikat ja efektit hallussa, mutta myös sellaista hahmotuskykyä, että pystyy luomaan päähänsä mielikuvan siitä miltä valmiin miksauksen pitäisi kuulostaa.

Voiko perehtyä studiotyöskentelyyn vaikka ei osaisi soittaa mitään?
Tottakai! Läheskään kaikki äänittäjät tai miksaajat eivät osaa soittaa mitään. Itsekin olen oikeastaan melko huono soittaja! Sen sijaan on suunnattomasti apua jos on edes jonkinlainen käsitys eri soittimista. Että tietää millaisia ääniä niistä voi saada, miten niitä voi ja miten niitä ei voi soittaa, missä niiden ääni syntyy, jne... Mutta nämä ovat kaikki sellaisia asioita joita voi oppia ilman että täytyy oppia soittamaan!

Mikä sai sinut perustamaan oman yrityksen?
Mulla se oli niin luonnollinen jatkumo, etten ole edes huomannut perustaneeni yritystä, tai ehtinyt pohtimaan että perustaako vaiko eikö! Laitoin toiminimen itselleni jo 90-luvulla dj-hommien vuoksi, ja pikkuhiljaa toiminta on valunut diskoista studion puolelle! Dramatic Sound:iksi toiminimeni muuttui vasta studion valmistumisen myötä.

Kannustaisitko nuoria ryhtymään yrittäjiksi?
Joo, miksei, jos siltä tuntuu! Jos vain on sellaista paloa tehdä jotain, oli se sitten musiikin äänittämistä tai linnunpönttöjä, niin siitä vain! Mulla on tosin ehkä hieman keskivertoa ruusuisempi kuva yrittämisestä, koska kaikki on mennyt niin kivuttomasti. Ja kuten kaikissa hommissa, yrittämisessäkin on tietysti hyvät ja huonot puolensa. Hyviksi voisi laskea tietynlaisen riippumattomuuden, että voi periaatteessa tehdä mitä haluaa, ja voi kehittää toimintaansa mihin suuntaan vaan. Todellisuudessa aika usein sitä kuitenkin täytyy yrittäjänä tehdä töitä silloin kun niitä on, oli sitten heinäkuun helteet tai joulu!

Mitä vinkkejä antaisit nuorille jotka haluavat tulla hyviksi musiikinäänittäjiksi? Miten harrastuksessa voi päästä alkuun?

Musiikin äänittäminen ja miksaaminen on mun mielestä sellaista hommaa, ettei siinä voi tulla hyväksi muuta kuin kovalla työllä, harjoittelemalla. Kouluissa ja kursseilla voi oppia tarvittavia tekniikoita, oppia käyttämään tarvittavia laitteita, ja saada hyviä vinkkejä, mutta ne ovat oikeastaan vain työvälineitä. Itse työssä kehittyy vain tekemällä. Ja kuuntelemalla paljon musiikkia, ja vertailemalla omia tekeleitään hyvän kuuloisiin miksauksiin - pohtimalla joka kerta miten ja miksi ne kuulostavat erilaiselta.

Harrastuksessa alkuun pääsemiseen esimerkiksi tämä klinikka on oivallinen tilaisuus! Ja kaikille Jalasjärven yläasteella tai lukiossa opiskeleville koulun studio on mun mielestä aivan käsittämätön etuoikeus! En tiedä tarkalleen miten koulussa tällä hetkellä on mahdollisuuksia saada lupa studion käyttöön, mutta luulisin että jos intoa löytyy tarpeeksi niin asia jollain tavalla järjestyy!

Teksi: Jenni Liikaoja



Tagit: Arkisto
Kategoria: