Reissussa

Postcrossing-yhdistyksen matka Ahvenanmaalle

Mikä postcrossing?

Postcrossing on koko maailman kattava harrastus, jossa eri-ikäiset ihmiset lähettelevät postikortteja ja terveisiä toisilleen omasta maastaan. Eli yksinkertaisuudessaan:

1. Kirjaudu ja luo profiili https://www.postcrossing.com/ sivuille. Sinun pitää merkitä ainakin osoitteesi ja nimimerkkisi.
  2. Klikkaa kohtaa ”send a postcard” ja saat jonkin satunnaisen ihmisen osoitteen jostain päin maailmaa, jolle lähetät kortin (älä unohda kortista ID-tunnusta!).
  3. Sen jälkeen vain odottelet, että saat itse postikortin joltain satunnaiselta henkilöltä muualta maailmasta (voit myös lähettää lisää kortteja). Et siis saa korttia siltä, jolle olet itse lähettänyt kortin. Et myöskään voi saada kortteja, jos et itse niitä lähetä.
  4. Kun saat kortin: klikkaa kohtaa ”register a postcard” ja syötä sinne kortin ID-tunnus, sekä halutessa terveiset kortin lähettäjälle.
  5. (Vaikka on sanottu, että ulkomaille ei menisi postikortti enää tavallisella Suomen merkillä, niin kyllä itselläni ainakin on mennyt. Siihen pitäisi laittaa ylimääräinen kymmenen sentin merkki, mutta kyllä ilman sitäkin menee (ainakin vielä); ehkä vähän hitaammin vain.)

Suomessa on siis maailman (tällä hetkellä) ainut postcrossing-yhdistys. Tämän yhdistyksen jäsenmatkalla olin kesän alussa Ahvenanmaalla äitini kanssa.

Reissua edeltävänä päivänä menimme yöksi Turkuun, sillä laiva lähti jo aamulla. Kävimme myös katselemassa Turun linnassa ja kiertelimme kaupungilla.

Ihana kukka-asetelma Turun keskustassa.

Turun linnan pihalla kiertelemässä.

Torstai 9.6

Ryhmän kanssa tapasimme Turun satamassa, mistä nousimme yhdessä laivaan, jonka kokoustiloissa pidimme aluksi postcrossing miitin. Eli kirjoittelimme kortteja, tutustuimme, teimme korttitilauksia ja saimme ohjeistusta matkasta.

Maarianhaminassa majoituimme hotelliin, ja reissu oli ohjelmavapaata seitsemään asti, kunnes menimme yhdessä syömään. Olikin sopivasti Ahvenanmaan itsehallintopäivä, joten torilla oli ohjelmaa ja paraati sekä musiikkia. Ja eipä kaupoista juuri muuta tullutkaan ostettua kuin kortteja. Ahvenanmaalla ne eivät todellakaan ole niin kalliita kuin Manner-Suomessa, sillä ne maksoivat vain noin 0,20-0,30 euroa.

Suloinen kukkakauppa Maarianhaminassa.

”Lehmuskuja” puistossa.

Ja ehtihän siellä myös kasveja ihailla. Suuret lehmukset reunustivat keskustan puisto aluetta, ja monissa paikoissa kasvoi todella suuria alppiruusuja. Onneksi myös sää suosi (vaikka olikin hieman viileää), eikä tuuli ollut kova, vaikka meri olikin ihan lähellä.

Illalla ruuan jälkeen kävimme myös ihastelemassa vanhaa Pommern laivaa.

Perjantai 10.6

Hotellin aamupalan jälkeen lähdimme takseilla vierailulle Ahvenanmaan postikeskukseen, Åland Postiin. Siellä kuuntelimme esittelyn, saimme ostaa kortteja ja jättää niitä leimattaviksi haluamillamme leimoilla. Kävimme myös katsomassa postimerkkien suunnittelu ja valmistus osastoa.

Esillä oli suloisia pienoismalliautoja postimerkit kyljissään.

Paluumatka Viking Grace -laivalla oli ohjelmavapaata. Käytiin äitini kanssa myös syömässä laivan buffetissa (aina niiin hyvää :D), teimme ostoksia ja katselimme maisemia. Kannella käydessämme ei ollut (ihme kyllä) melkein yhtään kylmä, vaikka ei ollut edes takkia, mutta tuulikin oli onneksi vähäistä. Mutta kyllähän sitten Turun päässä rupesi hieman satamaan, ja automatkalla vettä tuli jo ihan kunnolla.