Hola Amigos!

Hola Amigos on Seinäjoen yhteiskoulun valinnainen kurssi 9-luokille. Siinä lähetään viikoksi Espanjaan vaihto-oppilaiksi, ja espanjalaiset tulevat vastaavasti talvella Suomeen. Minun tavoitteitani reissulla oli oppia paremmin englantia, saada uusia kontakteja, tutustua uusiin kulttuureihin ja tietenkin saada matkustaa lomalle.

Lähdin reissuun jännittyneenä juuri tet-jakson loputtua. Koska lähdimme varhain, oli tunnelma kireä. Mutta junassa ja lentokoneessa oli suomalaisten välinen tunnelma ekana matkustuspäivänä korkeimmillaan.

Kun illalla saavuimme isäntäperheiden luo, oli kiinnostavaa tavata oma isäntäperhe ja pari. Parini oli hauska veikko, Arnau. Hänen isänsä ja äitinsä eivät osanneet puhua hyvin englantia, mutta tulin heidän kanssa hyvin toimeen. Isäntäperheen talo oli jättimäinen, piha oli iso ja pihalla oli uima-allas. Heillä oli myös söpö koira, Ninu. Heti ekana iltana oli ensimmäinen illallinen, jotka olivat myöhään Espanjassa. Vasta kymmeneltä illalla. Totuin espanjalaiseen rytmiin nopeasti. Se oli hyvin erilainen, mutta tykkäsin siitä kovasti.

Eka viikonloppu oli isäntäperheen järjestämää ohjelmaa. Menimme Barcelonaan ja pääsin katsomaan FC Barcelonan peliä. Päivä oli hauska. Sunnuntaina tutustuimme Arnaun kotikylään, Bescanoon, joka oli pieni idyllinen kylä. Arnaun äitillä oli siellä ravintola, ja söimme siellä lounaan. Loppupäivä menikin isäntäperheeni kotona laiskottelemassa.

Barcelona (kuva: Pixabay)

FC Barcelonan fudismatsia. (Kuva: Pixabay)

Maanantaina menimme Arnaun kouluun. Koulu oli jättimäinen ja hulppea, ja  koulunkäynti oli aivan erilaista Espanjassa kuin Suomessa. Koulussa meillä oli mm. tutustumiskierros, oppituntien seuraamista ja liikuntatunti. Koulupäivät olivat pitkiä, kello yhdeksästä puoli kuuteen asti. Loppuilta olikin sitten taas vapaata.

Tiistaina tutustuimme koulun sijaintikaupunkiin Gironaan.  Tykkäsin Gironasta kovasti, koska se oli historiallinen, ja siellä oli myös kuvattu seuraamani sarjan Game of Thrones kuvauksia. Gironalla oli värikäs historia, ja se oli kaunis kaupunki. Meillä oli siellä myös jonkun verran vapaa-aikaa.

Värikäs Girona, jossa on kuvattu Game of Thronesia (kuva: Pixabay)

Keskiviikkona mentiin suureen kaupunkiin Barcelonaan porukalla. Siellä kävimme turistikohteissa ja meillä oli muutama tunti vapaa-aikaa. Barcelonassa kävin ensimmäistä kertaa kuuluisassa Hard Rock Cafessa. Se oli hauskaa.

Torstaina mentiin Fiqueresiin. Kävimme neron taitelijan Salvador Dalin museossa. Dali oli omaperäinen tyyppi, Dalin museohan oli täysin Dalin itse suunnittelema. Mielestäni Dali oli vähän höpsähtänytkin.Fiqueres toi hieman mieleen Ranskan.

Fiqueresin vapaa-ajan jälkeen suuntasimme merenrannalle, jossa näin elämäni isoimmat aallot. Jotkut meistä menivät uimaan ja saivat haavoja. Samalla rannalla valitettavasti hukkui samana päivänä ihmisiä. Tulin rannalla, viimeisenä päivänä, kipeäksi. Kun muut menivät rannan jälkeen Gironaan viettämään viimeistä päivää, jäin minä isäntäperheeni kotiin lepäämään.

Viimeinen matkustuspäivä, oli minun osaltani kamala. Olin kipeä, aamulla 38 asteen kuumeessa. Matkustin päivän särkylääkkeiden voimin. Minulla jäi haikea fiilis lähdöstä; en ollut viimeisenä päivänä viettämässä aikaa parini kanssa ja en ollut valmis hyvästelemään ihanaa isäntäperhettäni. Isäntäperheeni oli mahtava: isäntäperheen isä oli hauska ja hänen kanssaan oli aina hauskaa. Vaikka emme sanallisesti ymmärtäneet toisiamme, me nauroimme yhdessä ja meillä oli hauskaa. Isäntäperheen äiti taas oli mukava ja auttavainen, ja hän osasi vähän englantia. Sitten perheen koira Ninu, häntä jäi niin ikävä, sillä hän oli hyvää seuraa ja hänen kanssa oli kiva leikkiä.

Arnaun näen taas talvella. Hänen viimeiset sanat jäivät pelottamaan minua. Matkani onnistui kipeäksi tulemista lukuun ottamatta muuten hyvin. Olen tyytyväinen, opin paljon, tutustuin uusiin ihmisiin ja koin paljon uusia asioita. En kadu mitään.