Toimittajapäivät Jyväskylässä Maaliskuussa

Kantti-porukka lähti maaliskuisena viikonloppuna kohti Jyväskylää ja toimittajapäiviä. Tapahtuman järjesti Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus Koordinaatti sekä jyväskyläläinen nuorten verkkotoimitus Painovirhe.

Tässä Kanttilaisten mietteitä erittäin antoisasta ja hyvin onnistuneesta reissusta

Sofia

Viikonloppu Jyväskylässä oli ihan mahtava. Tapasin paljon uusia samanhenkisiä ihmisiä, kuulin ja opin uutta. Sain tavata ihkaoikean vloggaajan ja ammattivalokuvaajan, mistä siis sain paljon uutta. Toivottavasti tapaamisia on tulossa lisää ja pääsen niihin osallistumaan.

Hanna

Lähdimme Kantin tyttöporukalla aikaisin lauantaiaamuna Seinäjoelta kohti Jyväskylää. Tunnin matkaamisen jälkeen vaihdoimme Tampereella junaa ja puolentoistatunnin päästä olimmekin jo kohteessamme. Sieltä suuntasimme kohti Veturitalleja, jossa Painovirheen päämaja sijaitsi. Paikka näytti mahtavalta.

Aloitimme tutustumisella ja kävi ilmi, että kanssamme oli toimittajia Muuramesta, Torniosta, Jyväskylästä ja Hyvinkäältä. Pian tämän jälkeen söimme ja päivä jatkui kello viiteen asti. Majoittauduimme hotelliimme ja käväisimme hieman kaupungilla, ennen kuin kaupat sulkivat ovensa. Lähdimme seitsemäksi takaisin Veturitalleille, missä oli luvassa iltaohjelmaa. Puoli kymmeneltä olimme takaisin hotellilla.

Toinen päivä alkoi valokuvauspajan merkeissä ja ruoan jälkeen jouduimme hyvästelemään kollegamme. Lähdimme kotiin puolenpäivän jälkeen. Kokonaisuudessaan reissu oli huikea. Sain uusia tuttavia ja ideoita tulevaisuudelle. Kohokohtia olivat vloggaaja Sini Laitisen vierailu ja Hanna-Kaisa Hämäläisen valokuvauspaja. Toivon samanlaisia tapaamisia tulevaisuudelle.

Oona

Lähdimme Seinäjoelta puoli kahdeksalta aamulla kohti Jyväskylää ja junayhteydet olivat niin surkeat, että menopaluu jouduttiin vaihtamaan Tampereella. Perillä olimme 10:30 ja siitä suoraan suuntasimme Veturitalleille, jossa ohjelma alkoikin saman tien! Meitä oli yhteensä n. 30 ja nuoria toimittajia 17. Ohjelma alkoi tutustumisella ja juteltiin paljon eri mediatoimituksista. Mukana oli toimittajia Torniosta, Jyväskylästä, Muuramesta, Hyvinkäältä sekä meiltä Seinäjoelta. Ohjelmaa oli TODELLA paljon... Lauantai varsinkin oli tosi raskas meille, kun taukoa oli ainoastaan 2h ja siinä kerkisimme juuri ja juuri viemään tavarat hotellille ja käymään nopeasti kaupoilla.

Ohjelmassa oli mm. Haastattelutekniikoita, videotyöpajaa, lyhytelokuvaa, gallupin tekemistä, valokuvaamista, tutustumista eri toimituksiin, festarisuunnittelua ja editointia. Mulle itselle jäi mieleen tuo videokuvaus, joka tehtiin haastattelumuodossa. Oli hauska nähdä, miten ihmiset eläytyvät kameran edessä, kun annetaan tällainen tehtävänanto! Valokuvaus oli myös hauskaa, kun päästiin oikeaan studioon. En ollut aikaisemmin ollut studiossa tai käyttänyt valoja tehosteina.

Lauantaina ohjelma kesti 11-17 ja jatkui 18-21:30. Eli pitkä päivä, kun aamulla on vielä matkustettu paikalle väsyneinä. Itse olin hiukan kuumeisen oloinen lähestulkoon koko reissun ajan, mutta en antanut sen häiritä määrättyä enempää!

Illalla ohjelman jälkeen suunnistettiin Jkl keskustassa kauppaan, josta oltaisiin haettu vähän makeaa. Löytyihän se ja sitten ripeästi hotellille! Olimme Cumuluksessa yötä ja itse olin todella tyytyväinen huoneisiin sekä koko hotellin ilmapiiriin. Aamupala on aina yhtä ihana hotellissa ♥

Sunnuntaina meillä alkoi ohjelma jo aamu 9. Kelloja oli siirretty, joten saimme nukkua paljon vähemmän, mitä oli tarkoitus... Itselle unta kertyi 5h ja mä olen oikeasti sellanen vauva, että mä vaadin yhdeksän tuntia vuorokaudessa unta :D... Ehkä hiukan noloa, mutta näin se vaan on! Veturitalleilla meidän ohjelma starttasi tällä valokuvauspajalla. Meillä oli ammattivalokuvaaja kertomassa urastaan ja kuvan tärkeimmistä asioista. Oli mahtavaa oppia niin paljon uutta kuvaamisesta, koska tottakai se on minulle oleellista toimittajuuden ja bloggaamisen takia.

Valokuvaus oli ammattilaisen ohjaamana aivan huippua! Tuosta osiosta mä hyödyin itse ehkäpä eniten. Opin paljon myös käytännön kuvausta varten, koska mä oon vähän sellanen tsäkällä kuvaaja. Tajuan suunnilleen kameran käyttöperiaatteen, mutta en ole paneutunut siihen sen enempää, koska kirjoittaminen on enemmänkin se mun juttu!

Kotiin lähdimme aamupäivällä klo 13 ja heti junaan päästyämme aloimme käsittelemään yhdessä muiden kanssa kuvia! Olimme niin täpinöissämme vieläkin koko reissusta. Univaje oli niin suuri, että unta ei todellakaan tullut vaan koko matka kotiinpäin oli yhtä kikattelua. Kotona olimme vihdoin puoli viiden aikaan.

Reissussa oli mukana myös Aurora ja hän pääsi haastattelemaan myöhemmin vloggaajaa Siniä Skypen välityksellä. Auroran tekemän haastattelun pääset lukamaan täältä.

Myös minulla, ohjaajalla, oli erittäin antoisa reissu näiden fiksujen nuorten naisten kanssa. Mukavinta omalta osaltani tässä reissussa oli nähdä, miten idealamppuja syttyi toimittajien pään päällä :) Tällaiset reissut tuovat aina lisäpontta vapaaehtoistoimintaan. Oonan blogista voi myös käydä lukemassa reissusta ja muustakin :)