Näin taltutat syysmasennuksen!

Syksy... joidenkin mielestä niin ihana vuodenaika, toisten mielestä taas ei. Varmasti moni niistä, jotka eivät ole syksyn ystäviä, perustelevat kantansa sillä, että syksyisin on sateista ja pimeää. Ei ole enää kesä, mutta ei myöskään talvi. Aurinko ei enää paista, mutta luntakaan ei ole vielä maassa. Tässä vaiheessa joillekin saattaa iskeä ns. syysmasennus.

Oireita

Syysmasennuksen aikana ihminen saattaa olla ärtynyt ja allapäin, ei osaa iloita asioista sekä vireystila laskee. Makeanhimo ja ruokahalu kasvavat, joka saattaa johtaa painonnousuun. Oireena voi olla myös jatkuva uneliaisuus tai väsymys, sekä univaikeudet. Myös muiden ihmisten seurassa vietetty aika saattaa vähentyä. Olo tuntuu vetämättömältä ja tuskaisalta. Ei jaksa.

Mistä apua?

Syysmasennuksen hoito on helppoa, ja sinä itse toimit lääkärinä! Tässä muutamia reseptejä, joilla ehkäistä tai taltuttaa jo alkanut syysmasennus:

  • Pidä vuorokausirytmisi normaalina. Kun menet nukkumaan ajoissa, aamulla on helpompi herätä.
  • Syö säännöllisesti ja terveellisesti, niin verensokeri pysyy tasaisena. Pimeänä vuodenaikana kannattaa suosia erilaisia marjoja, hedelmiä ym. joista saat vitamiineja.
  • Lähde reippailemaan valoisan aikaan ulos, tai harrasta liikuntaa sisällä.
  • Vietä ystäviesi kanssa aikaa. Pitäkää esim. ihana hemmotteluilta tyttöjen kesken tai pleikkari-ilta poikien kesken.
  • Sytyttele huoneeseesi tuikkuja tai muita kynttilöitä. Ne luovat ihanaa tunnelmaa, ja saavat mielen raukeaksi.
  • Piristä itseäsi! Sinä tiedät itse parhaiten mistä pidät. Osta uusi paita, cd-levy, katso hyvä elokuva, käy teatterissa tai mene uimaan.

Ei anneta syysmasennuksen hallita meitä, hallitaan me sitä!

Lähteet:
Poliklinikka. Eroon syysapatiasta. 2008. http://www.poliklinikka.fi/masennuskanava/artikkelit/4977245
MTV3 Helmi. Kuinka nujerrat syysmasennuksen? 2009. http://www.mtv3.fi/helmi/hyvinvointi/artikkeli.shtml/969047


Teksti: Suvi Hietamäki



Kategoria: Arkielämää